ميدان مغناطيسي سشوار بيش از دكل برق است
نوشته شده توسط : علیرضا نساروند
 
ميدان مغناطيسي سشوار بيش از دكل برق است

 با بيان اين كه بدن همواره در معرض مقادير زيادي از تشعشات قرار دارد، گفت: اين تشعشعات از دو منبع طبيعي و مصنوعي به بدن انسان تابيده مي‌شود كه منبع طبيعي يعني خورشيد، مهم‌ترين عامل تابش انرژي به شمار مي‌رود.

با پيشرفت علم و تكنولوژي، تشعشعات الكترومغناطيس از مهم‌ترين منابع تابش مصنوعي، پاك، ارزان و در دسترس به شمار مي‌روند كه با گستردگي زيادي در تمام امور زندگي افراد وارد شده‌اند؛ از اسباب‌ بازي كودكان گرفته تا پيشرفته‌ترين تكنولوژي‌ها. در مجموع خطوط انتقال برق، ترانس‌هاي برق، ارتباطات الكترونيكي، راديو فراكانس‌ها و ... در تمام امورات زندگي حضور يافته‌اند.
الكترون ذاتا هر جا كه حركت كند اطراف خود ميدان الكتريكي و مغناطيسي ايجاد مي‌كند كه حاوي انرژي است. اين انرژي‌ها اگر از مقدار مشخصي بالاتر روند، آسيب پذيري بدن در مواجهه با آن بالاتر مي‌رود. اطراف تمام وسايل برقي در منازل ميدان مغناطيسي وجود دارد. در ميان وسايل منزل، آن دسته از وسايلي كه سيم پيچ دارند مانند سشوار، جاروبرقي، ماشين لباسشويي و ... ميدان مغناطيسي بسيار قوي‌تري در اطراف خود ايجاد مي‌كنند. به عنوان مثال ميدان مغناطيسي سشوار به مراتب از يك دكل برق ۲۲۰ هزار ولت بيشتر است.

بيشترين ميدان‌هاي الكترومغناطيس ناشي از وسايل خانگي در آشپزخانه‌هاست
وي با بيان اين كه براي ميدان‌هاي الكتريكي و مغناطيسي استاندارد ملي و مشخصي وجود دارد، افزود: از آنجا كه وسايل برقي اطراف خود ميدان‌هاي الكترومغناطيس ايجاد مي‌كنند طبعا مكان‌هايي از منزل كه اين وسايل بيشترند، آلودگي هم بيشتر است. به اين ترتيب در آشپزخانه‌هاي منازل بيشترين ميدان‌هاي الكترومغناطيس ناشي از وسايل خانگي مطرح هستند.

زمان استفاده از منابع مولد انرژي را كاهش دهيد
كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت گفت: در مواجهه با امواج الكترومغناطيس بايد به تاكيد سازمان جهاني بهداشت مبني بر «حداقل موجه شدني رساندن» (آلارا) توجه داشت كه اين موضوع ۴ اصل را شامل مي‌شود. اولين اصل در مواجهه با تشعشعات مربوط به زمان مواجهه است؛ به اين ترتيب كه تا حد ممكن زمان استفاده از منابع مولد اشعه و انرژي كاهش يابد و در موارد نياز استفاده شود. به عنوان مثال مايكروويو نوسان‌ساز ۳۰۰ مگاهرتز است كه بايد هنگام استفاده از آن زمان پرتوگيري تا حد امكان كاهش يابد.

تا حد امكان فاصله از منابع مولد اشعه را افزايش دهيد
زنان باردار از مواجهه با تشعشعات مايكروويو دوري كنند
وي افزود: دومين اصل در بحث مواجهه با منابع مولد اشعه، فاصله است. بر اين اساس بايد تا حد امكان فاصله از مولد اشعه افزايش يابد؛ چرا كه انرژي دريافتي با فاصله نسبت عكس و مجذور دارد. در اين زمينه يك سري از راهنماها وجود دارند. به عنوان مثال در زمان كار مايكروويو بايد حداقل يك متر فاصله با آن وجود داشته باشد. اين فاصله براي افرادي كه از دستگاه نوسان ساز قلب استفاده مي‌كنند بايد بيشتر باشد؛ به طوري كه به اين افراد توصيه مي‌شود در زمان كار مايكروويو به آشپزخانه وارد نشوند. همچنين به زنان باردار توصيه مي‌شود كه خود را در معرض تشعشعات مايكروويو قرار ندهند.

گوراني سومين اصل در مواجهه با منابع مولد اشعه را «حفاظ» يا «شيلد» عنوان كرد و ادامه داد: در مقابل هر انرژي مي‌توان با حفاظ مخصوص به آن، مانع ايجاد كرد. حفاظ در مقابل تشعشعات بحث بزرگي در دنياست كه در ايران كمتر به آن پرداخته شده است و مردم اطلاع چنداني از آن ندارند.

وي مباحث رفتاري را چهارمين اصل در مواجهه با منابع مولد اشعه دانست و گفت: در اين زمينه بحث فرهنگسازي و آموزش بسيار حائز اهميت است. آموزش‌ها بايد طوري باشند كه بتوانند تغيير در باور ايجاد كنند و اين آموزش‌ها به رفتار تبديل شوند.

كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت در پايان گفت: در كشور ما به مبحث سنجش انرژي‌ها و امواج الكترومغناطيس چندان پرداخته نشده است و اين موضوع در هزينه‌هاي خانوارها جايي ندارد. اين درحاليست كه به عنوان مثال فرمايكروويو سالانه نياز به سنجش دارد و بايد كنترل كيفي شود. لازم است فرهنگ سنجش انرژي‌ها در خانوارها نهادينه و سيستم سنجش در منازل فعال شود.





:: موضوعات مرتبط: گوناگون , ,
:: بازدید از این مطلب : 545
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 / 4 / 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: